Hanskonatten i Nore

Vanskelighetsgrad: Middels.
Lengde: 2,5 km / ca. 3 timer.

Parker ved Numedal Videregående skole.

En fin tur til Hanskonatten i Nore med nydelig utsikt over Norefjord. Etter toppturen kan man ta et forfriskende bad ved den fine badeplassen i Norefjorden. Ønsker du og overnatte kan du bo i Stasjonsmesterboligen på Norefjord stasjon eller slå opp teltet eller hengekøya hos Frognerhagen gård. Der kan du også leie SUP eller robåt for en idyllisk tur på fjorden og bli med på morgenstellet av dyre på gården.

Trenger dere å et raskt måltid er Nore kro åpen torsdag-søndag, den ligger ved bensinstasjonen som du ser når du tar av fra FV 40.

Fantastisk utsikt over Norefjorden og Kravikfjorden. Foto: Målfrid Toeneiet

Rutebeskrivelse

Turen starter ved Idrettsplassen ved Numedal Videregående skole. Følg veien sørover ca. 150 m og ta av første vei opp til høyre og følg den til du nesten er oppe ved gården Norehaugen. Rett før Norehaugen går turen videre oppover en gammel traktorvei. Traktorveien er i dårlig stand, men godt synlig. Veien snor seg oppover i store svinger langs den bratte lisiden.

Etter en stund går veien over i sti. Deler av stien er svært bratt.

Stien går gjennom variert skogterreng, og delvis på gamle hesteveier.

Når man endelig når toppen, etter å ha tilbakelagt 450 høydemeter på 2,5 km, belønnes man med en fantastisk utsikt over Norefjorden og Kravikfjorden.

Magisk sti langs fjellvegger oppover mot toppen. Foto: Målfrid Toeneiet

Parkering og adkomst

Turen starter på Idrettsplassen ved Numedal Videregående. Her er det mange parkeringsplasser!

For å komme til denne turen kan man til å med ta Numedalsbussen!! NB sjekk rutetider da det er begrenset med avganger.