Straumsvarden i Nore

Vanskelighetsgrad: Enkel.
Lengde: 1,3 km / ca. 1 time.

Ca. her kan du parkere (Google Maps).

En fin tur til Straumsvarden i Nore med nydelig utsikt over Norefjord. Etter toppturen kan man ta et forfriskende bad ved den fine badeplassen i Norefjorden. Trenger dere å proviantere eller ønsker lokale tips anbefaler vi en tur innom Lars hos Joker i Nore sentrum, rett bak bensinstasjonen.

Rutebeskrivelse

Følg stien til venstre før vannet. Stien går fra søndre enden av Heimsætertjønnet. Man starter med å krysse bekken og videre bratt oppover åsen. Etter den første stigningen er terrenget slakt og fint. Noen partier langs stien er bløte.

Med bare 1 km til toppen er dette en barnevennlig tur, men pass godt på barna på toppen.

Parkering og adkomst

Start på Norefjord bensinstasjon. Kjør ca. 1,5 km sørover på fv. 40. Sving til venstre, skiltet Skogan. Følg veien i ca. 4 km. Ta til venstre på en slette før en oppoverbakke (hvis du kommer opp til Trytetjønn har du kommet for langt). Kjør langs denne veien i ca. 1,5 km. Parker langs vegen når du kommer til et vann, Heimsætertjønnan.