Søre Daggrøtjønn

En liten klatretur i bratta så er du der, på Søre Daggrø. Der venter stillheten ved et fjellvann, kanskje napper ørreten? Vi brukte 50 minutter med en 5-åring på utforskingstur.

Vanskelighetsgrad: Middels vanskelighetsgrad i bratt og noe kronglete terreng. Ta tida til hjelp og ha gode sko.

Høyde: Turen starter på ca 885 m.o.h. og går opp til ca. 989 m.o.h. ved vannet.

Lengde: 1,24 km en vei.

Dette er en gåtur fra Kråkåssetra til Søre Daggrøtjønn. Her kan du enten gå samme vei ned igjen, eller du kan gå rundt vannet og komme inn på stien til Nordre Daggrøtjønn og videre til Killingskardet. Se tur til Nordre Daggrøtjønn.

Parkering: Det er en liten parkeringsplass ved Kråkåssetra.

Overnatting og spisesteder: Veggli Fjellstue og Veggli Vertshus

Fiskekort finner du her.

Kråkåssetra - Søre Daggrøtjønn

Turen starter ved stien inn til Kråkåssetra. Følg stien forbi setra mot Kråkåstjønn, kryss bekken og start på bakkene. Her er det bratteste partiet på turen. En pustepause ved maurtua er lov.

Turen passer for små og store to og firbeinte. Mange små mestringsopplevelser underveis.

Deilig å komme opp!

Denne turen er utfodrende både oppover og nedover, men med stødige bein, og noe å holde seg fast i, så går det bra.

Store steiner, små steiner, bratte heng og blauthøl. Her må man holde fokuset oppe hele veien. Stoppene for å puste og se på utsikta, blir derfor en del av turen.

Oppe ved vannet kan du ta til høyre ned mot bålplassen og krakkene, som er i den søndre enden. Her er det også fint å bade.

Du kan også følge stien videre rett frem. da kommer du rundt vannet på andre siden, og kan gå mot Nordre Daggrøtjønn. Det er fint å fiske rundt hele vannet, og det er stier der som gjør det greit å komme seg rundt med fiskestanga.

Fiske på Vegglifjell

Vegglifjell grunneierlag forvalter blant annet Søre Daggrøtjønn og en rekke andre vann på Vegglifjell, med tanke på fiske. Se enda mer info her.

Rasteplassen på Søre Daggrøtjønn, og ellers på fjellet, er god å komme til for små og store, så ta med deg søpla di, og slukk bålet godt før du drar igjen.

Fra en fin kveld ved Søre Daggrøtjønn.

Kart over tur til Søre Daggrøtjønn

Se runden i Footpath. Ruten er merket, så følg merkingen dersom det er avvik mellom ruten i dette kartet og skilting.

Høydeprofil og lengde på turen med start og slutt ved parkeringen.