Heimseter-runden

Et par timers tur i vakkert og variert terreng på Vegglifjell. Turen går på stier, høyfjell, store myrer, frisk utforkjøring ned til seterveg hvor du får en fantastisk utsikt helt ned til fjorden.

Vanskelighetsgrad: En krevende utforkjøring, ellers middels vanskelig.

Høyde: Turen starter på 850 m.o.h. og går ned til ca. 650 m.o.h. neders i Heimsetervegen.

Lengde: 15,5 kilometer som du bruker fra 1,5 til 2 timer på.

Dette er en sykkeltur med start og mål ved Veggli Fjellstue. Det er mange flotte utsiktspunkter så det kan ta litt tid hvis du vil stoppe å nyte utsikten, plukke bær eller hilse på sauene langs veien. SvingOm test teamet bestod av to passe uerfarne tursyklende damer på halvdempede el-sykler. Vi storkoste oss i den fine høstsolen og trillet syklene over de få stedene stien var litt kranglete og hvor vi var redde for velt, og vi kom oss hele og glade gjennom runden.

Parkering: Det er en stor parkeringsplass ved innkjøringen til Veggli Fjellstue.

Leie elsykler: Det er mulig å leie elsykler hos Friluftsbua på Lampeland.

Overnatting og spisesteder: Veggli Fjellstue og Veggli Vertshus

Veggli Fjellstue - Persbukrysset - Høibuli seter

Turen starter ved Veggli Fjellstue. Følg Vegglifjellvegen ned til Persbukrysset ca 1,5 km og ta til venstre i krysset. Turen går så nordover mot Persbusetrene og tar til høyre ved Persbubrua. Videre følger den Høybulivegen fram til enden av denne.

Høibuli er et nytt hyttefelt og det er flere nye veier her som ikke er merket av på kartet. Du skal sykle helt opp og holde til høyre til vegen stopper.

Det laget en gruset sti som går over i terrenget opp mot Høibuli seter som ligger ca. 100 meter fra veien.

Det er lett å følge stien forbi Høibuli seter og over det vakre høydedraget østover. Du sykler nå østover mot Brekkesetre og turen over terrenget går vekselsvis på stier med litt steiner, brede stier med kutterflis og på klopper over myrer. Her er det lagt ned mange dugnadstimer og det er flott tilrettelagt for sykling. OBS! Det er noen få råtne bord i kloppene som har brukket ned, ikke lurt å treffe dem i god fart.

Etter vel to kilometer kommer dere fram til en avstikker som går ned til Heimsetervegen. Vær obs på møtende sauer. Rett før en krapp høyresving ligger en koselig gapahuk på venstre side. Den er privat men den rause eier lar gjerne turfolket ta en rastepause både sommer og vinter. Der er det laget en bålplass i en betongring du kan bruke men ta med deg egen ved. Den er gjerdet inn for at sauene ikke skal ta den i bruk, husk å legg på plass stolpene på tvers som fungerer som port.

Etter gapahuken blir det fort skikkelig bratt ned til Heimsetervegen (ta det med ro, det er også lov å trille sykkelen det bratteste partiet) Når du kommer ned til Heimsetervegen tar du til høyre i krysset. Etter det følger litt nedover og så en lang men ganske slak oppoverbakke til du kommer opp til det flotte utsiktspunktet på “Glanarberget” som ligger på venstre side ca. 50 meter fra veien.

Glanarberget

Stikk gjerne bort til utsiktspunktet Glanarberget som er skiltet ved veien, og se ned på Veggli og nedover Numedalslågen. Ta gjerne en stopp rett etter feristen som kommer ganske raskt i nedkjøringen etter Glanarberget. Går du ut på venstre side av vegen ser du ned i dalen i fugleperspektiv, og ser du deg litt tilbake ser du den idylliske seteren “Frågott”. Deretter er det nedoverbakke hele Heimsetervegen til den treffer Ligrendvegen (som går over til å hete Vegglifjellveien etter avkjøringen til Barkjuvet). Du skal sykle Ligrendvegen til høyre oppover og så følger Vegglifjellveien opp til Veggli Fjellstue.

Frågott seter - heimseteren til en av gårdene i Kyrkjebygde i Veggli.

Kart over Heimseterrunden

Se runden i Footpath. Ruten er merket, så følg merkingen dersom det er avvik mellom ruten i dette kartet og skilting.

Last ned gpx-fil for Heimseterrunden.

Høydeprofil og lengde på turen med start og slutt ved Veggli Fjellstue.