Norerunden

Vanskelighetsgrad: Krevende
Lengde: Ca. 45 km / 3 timer med rast

Parkering på Veggli Fjellstue eller Veggli Vertshus

Norerunden er en herlig rundtur fra fjell til fjord, som har “alt”; høyfjell, svingete grusveier, god mosjon, herlig bad, vakre gamle hus mm.

Her kan du glede deg over spektakulære naturopplevelser med sykling på Vegglifjell forbi Persbusetrene og den lange nedkjøringen gjennom de flotte svingete grusveiene med utsikt ned til Norefjorden. Det er bade og rastemuligheter langs den idylliske Kravikfjorden eller du kan ta en pause på Kjerre stasjon og bade i Kjerredammen. Ruten går gjennom frodig landskap med gamle vakre gårder, blomsterenger og dyr på beite. Veien krysser også over Åsly bru, den turkise brua som er et landemerke med den spesielle konstruksjonen og de bratte fjellene på hver side. Flere steder krysser veien Numedalsbanen som er Norges lengste kulturminne. Vil du oppleve mer av Numedalsbanen kan leie dresin på Veggli Vertshus og sykle på banen.

Rutebeskrivelse

Det er to alternative steder du kan parkere og starte runden. Hvis du vil starte på fjellet kan du parkere på Veggli fjellstue. Herfra går turen ned Vegglifjellvegen ca. 1,5 km til Persbu-krysset du tar til venstre og sykler nordover forbi Persbusetrene og videre går den forbi Roe-seter. Her er det fantastisk utsikt ned Roevegen mot Norefjorden og grusveien svinger seg ganske bratt nedover til du møter Fv 116 mellom Norefjord og Åsly som er en idyllisk og lite trafikkert strekning. Her tar du til høyre og sykler langs Kravikfjorden og følger den nasjonale sykkelrute nr. 5. Du krysser Åsly bru over Kravikfjorden og sykler til høyre et lite stykke langs FV 40 til avkjøringen til Kjerre og Kallerudvegen. Den følger du videre opp og ned langs et idyllisk landskap med dyr og gårder helt ned til Veggli kirke hvor dere tar til høyre opp de 600 høydemetrene opp mot Veggli fjellstue eller til venstre ned 1 km til Veggli Vertshus. Da er runden gjort.

Hvis du vil starte i “bunn” kan du parkere ved Veggli Vertshus nede i Veggli sentrum og sykle Vegglifjellvegen mot Tinn og Augstbygd rett vis a vis Vertshuset. Du sykler da forbi den vakre hvite Veggli kirke og bakkene ca. 8,5 km opp til avkjøringen til Persbukrysset. Derfra følger du videre som beskrevet over.

Adkomst

Du kan parkere bil på Veggli Fjellstue eller nede i dalen ved Veggli Vertshus og starte med å sykle ca. 8,5 km til Persbukrysset. Adkomst enten fra Tinn siden og følger skiltingen til Vegglifjell eller kjører opp fra Veggli sentrum skiltet Austbygd og Tinn. Det er bomvei fra Vegglisiden med kortbetaling kl. 70,-.

Spektakulær utsikt ned den svingete grusveien fra Persbu ned til Roe.

Den turkise Åsly bru over Kravikfjorden er et landemerke.

Bare minnene igjen etter toget ved Kittilsland stasjon.

Idyllisk rast med fine bademuligheter ved Kravikfjorden

Anbefaler avstikker over Kyrkjebygde siste strekning til Veggli.

Anbefaler avstikker over Kyrkjebygde siste strekning til Veggli (se kart).

Du kan studere kartet og høydeprofilen i Footpath. Dersom du laster ned Footpath-appen får du en bedre opplevelse. Da kan du følge høydeprofilen og ruten interaktivt.

Kart Norerunden

Høyedeprofil

Last ned GPX-filen før du drar eller studer kartet nøye. Ruten er ikke skiltet.

Tilbud til syklister i Veggli

Syklistvennlig på Veggli Vertshus

• Veggli Vertshus kan du parkere sykkelen sikkert både utendørs og inne.

• Her kan du lade batteriet mens du nyter et måltid i kafeen, uteserveringen eller inne i peisestuen etter en lang dag på sykkelsetet .

• Friluftsbua på Lampeland leier ut el-sykler i til voksne. Friluftsbua er 36 km i retning Kongsberg.

• På Veggli Vertshus er de fleksible, har du behov for å ta en dusj etter at du har sjekket ut, er det bare å ta kontakt med resepsjonen.

• På Veggli Vertshus har de servering av frokost middag og kvelds. Kafeen er åpen fra 09-21 i sommersesongen. det er mulig å smøre med matpakke til sykkelturen.

• Du kan du parkere bilen/bobilen på Veggli Vertshus mens du er på sykkeltur.

• Det går buss i retning Dagali/Geilo og Rødberg/Kongsberg forbi Veggli Vertshus 2-3 ganger om dagen (morgen og ettermiddag hele året). Bussjåførene på Numedalsruta sies å være de trivligste i landet. Du kan ta med sykkel på bussen, så fremt det er plass. Det er det som regel.

Fjellkompaniet på Vegglisenteret

• På Vegglisenteret er det sykkelparkering både på forsiden og baksiden av senteret.

• Sara og Ole Johan på Fjellkompaniet bistår med enkle reparasjoner, som å skifte slange, smøre kjeder og bremser. De har verktøy for enkel reparasjon til utlån.

• Fjellkompaniet har godt utvalg av klær og turutstyr, i tillegg til utstyr til sykkel.

• Det er stor parkeringsplass utenfor Vegglisenteret, der kan bilen stå mens du er på sykkeltur.