Vi savner større vilje fra Bane NOR
Alle er enige om at det er trist at Numedalsbanen forfaller. Direktør for eiendomsforvaltning i Bane Nor, Morten Stray Floberghagen, beklager seg i en sak i NRK torsdag 23. oktober:
«Skal du spise en elefant, må du ta én bit av gangen, og det har vi gjort. Vi har starta med bygningene. Vi har brukt cirka 20 millioner de siste fem-seks årene på bygninger langs banen som ingen bruker, ingen har noen plan for og ingen har noen aktivitet rundt. Noen av dem ligger også midt i skogen, og kanskje ingen noen gang ser dem».
I samme sak kommer ordfører i Rollag kommune, Øystein Morten, etter vår mening også med betimelig kritikk av BaneNors mangel på oppfølging av Numedalsbanen. En kritikk vi støtter.
Numedalsbanen AS, Numedalsbanens venner, Norsk Jernbaneklubb og SvingOm har jobbet sammen siden 2020 med en rekke konkrete forslag til tiltak for å øke bruken av Numedalsbanen. BaneNor har enten stukket kjepper i hjulene eller oversett oss, gang på gang.
Det skulle bare mangle
20 millioner er ikke mye penger for å ivareta et av Norges lengste kulturminner. Det er flott at de har satt i stand Veggli stasjon, Kravikfjord stasjon, Norefjord stasjon, Lokstalen på Rødberg og muligens Tråen stasjon. Det skulle bare mangle. De siste 12 årene har banen forfalt, og med denne investeringstakten og treningeringen går banen til grunne. Det har vært lagt ned mange dugnadstimer fra lokale ildsjeler i Numedalsbanens Venner, Fortidsminneforeningen, SvingOm og andre for å sette i stand, rydde skinnegangen og sikre kulturminner langs banen for å unngå ytterligere forfall.
Provoserende
Det er derfor veldig provoserende når direktøren Stray Floberghagen forsøker å lempe ansvaret for bruken av banen over på ordførerne i Numedal, samtidig som de selv ikke vedlikeholder, rydder vegetasjon eller utbedrer skader slik at mesteparten av banen faktisk ikke er mulig å bruke.
Vi, Numedalsbanens Venner, Numedalsbanen AS og SvingOm har vært i en rekke møter med Bane Nor, der vi har lagt frem forslag og initiativ til økt aktivitetet og bruk av banen. Siden banen er fredet er det ikke bare å gå i gang. Felles for alle forslagene er at vi har fått avslag eller ikke fått svar.
Her er et knippe forslag til økt bruk vi har hatt dialog med Bane Nor om:
· Numedalsbanens venner har tilbudt seg å bidra, men ikke fått slippe til
- Skinnene som "henger i lufta" etter flommen ved Nørsteåi i Veggli
- Skinnegangen ved Rødberg stasjon
- Rydde opp etter raset ved Gvammen
- Bidra til å sikre Bruhaug bru
· Utvide strekningen for dresinkjøring fra Veggli til Rollag stasjon – ikke fått svar
· Grusing av sykkelvei mellom Djupdal og Fløtterud – testet høst 2020
Tiltaket strandet da Bane Nor informerte om at de måtte godkjenne og rassikre strekningen fra Djupdal til Rollag før det kunne bli aktuelt å gruse strekningen. De var ikke en gang villige til å gå en befaring langs strekningen for å se om det faktisk var steder som måtte sikres.
· Etablere flere og særegne overnattingstilbud langs banen, på stasjoner mm.
Bane Nors direktør sier også i intervjuet med NRK at bygningene ikke benyttes. Det stemmer ikke. Både Veggli stasjon og Norefjord stasjon blir leid ut til overnatting. Godsvognen på Veggli stasjon er pusset opp og kan egne seg for oppheng av hengekøye, men dette må organiseres og tilrettelegges. Flere av stasjonene har ventebuer ol. som kan settes i stand og brukes.
· Informasjon- og aktivitetssenter i Lokstallen og Rødberg stasjonsområde 2022
Søknaden om medfinansiering fra Nore og Uvdal kommune ble muntlig avslått og anbefalt slettet fra kommunens side, bla. på grunn av at prosjektet ikke kunne vise til tilstrekkelig kommersiell virksomhet knyttet til aktivitetene på stasjonsområdet. Bane Nor avslo å gjøre noen mindre fysiske utbedringer av skinnegangen, og i tillegg ble kostnadene til transport for en togvogn vi hadde «på hånden» fra Skien til Rødberg uforholdsmessig dyrt.
Planen gikk i hovedsak ut på:
- Bruke Lokstallen som et informasjonssenter og museum.
- Vise frem den flotte sporrenser toget som står i den ene «stallen» i lokstallen
- Plassere en passasjervogn på svingskiven utenfor og bruke den som kafè.
- Lage Norges korteste jernbanetrasè med tre stopp; Lokstallen stasjon, Rødberg stasjon og Kraftstasjon, og kjøre en spesialbygd toveis dresin som kunne benyttes begge veier uten å fysisk snus. Strysse Mek kunne lage den med deler fra gamle dresiner.
Og her er noen aktiviteter vi har fått gjennomført:
Street art på Laugegarden nord for Kjerre stasjon – åpnet høst 2022
Kunstverket av lokomotiv 225 ble laget av Rune Fransisco Fauske med støtte fra Kulturminnefondet i 2022 på en privat låve.
Plasseringen av kunstverket er ikke tilfeldig, låven er en av få bygg langs Numedalsbanen som fremdeles er kledd med galvaniserte stålplater. Det var mange slike langs banen da den var i drift. De skulle forhindre at gnistene fra damplokomotivene antente bygningene som sto nærme skinnegangen. Lokomotivet er et damplokomotiv med en vogn med kull og vann i tilknytning til lokomotivet og var i ordinær trafikk frem til 1962.
· Veggli stasjon som informasjonssenter for Numedalsbanen – gjennomført sommer 2024
Godsvognen som stod på stasjonsområdet ble satt i stand ryddet, vasket utvendig, malt, skiftet tak og delvis skiftet innvendig.
Det ble laget informasjonsplakater om Numedalsbanen, dresiner og Veggli stasjon som henger inne i godsvognen.
8. september 2024 var det åpningsfest med et innholdsrikt program
- Åpning av Stasjonsmesterens kontor, utstilling i den nyrestaurerte godsvognen, film, taler, limerick, janitsjar, dresinsykling, kake, is, brus og kaffe.
- Stasjonsmesterens kontor som ble låst og forlatt da det siste toget forlot Veggli stasjon for mer enn 35 år siden. Der er alt intakt og uforandret.
- Foredrag og film i den nyrestaurerte godsvognen med plass til 50 stoler.
- Pakkhuset er fylt med mange spennende historiske gjenstander.
Numedal må samle seg
SvingOm stiller seg 100 prosent bak ordfører i Rollag, Øystein Morten, i at bruddene på fredningsforskriften må stoppes. Vi mener også at det er viktig at kommunene, frivilligheten og organisasjonene i dalen samler seg for å presse Bane Nor og sikre at vi kan feire 100-årsjubileet i 2027 med ny optimisme, midler og felles enighet om å ta vare på Numedalsbanen.
Norsk Jernbaneklubb uttrykte det så fint i et brev til kommunene i februar 2022
«Intet dalføre har en fredet jernbanestrekning i nesten hele sin lengde og som kan ivaretas som den siste og eneste urørte jernbanestrekning av noen lengde i Norge. Banen er et kulturminne for hele jernbane-distrikts-Norge. Flere av landskapene i dalen er noen av de mest uberørte og vakreste jernbanelandskaper vi har i Norge og bidrar til at Numedal er et unikt reise- og opplevelsesmål.»