Austbygd rundt

Sykkelturen går fra Sandviken Camping og i lia vest for Austbygdåi. På turen opp mot Austbygde kirke er det kupert. Du sykler du på grusvei i 5 kilometer i skogen og passerer husmannsplassen Fisholt, som ligger ved Austbygdåi. Finn deg en avkjølende kulp i elva og ta en rast ved Austbygde kirke.

P

Middels krevende

11 km (1-2 timer)

+/- 351 høydemeter

Start dagen på Sandviken Camping med storslått utsikt over Tinnsjø og fersk bakst fra Austbygde Bakeri. Uansett om hvilke av turene du velger; Husk å ta med mat og drikke, badetøy, førstehjelp og litt verktøy. Når du sykler ut av sentrum er det ingen steder å handle før du kommer tilbake igjen til bygda.

Turbeskrivelse og praktiske tips

• Dette er en rundtur som starter og stopper på Sandviken Camping. På Sandviken Camping er du omgitt er det lett å finne et sted du kan nyte naturen i fred og ro, selv om det er mange besøkende. Har får de mye skryt for trivelig vertskap, flotte omgivelser og mange ting å finne på.

• Austbygde Bakeri byr på varme retter, smørbrød, pizza, annen fersk bakst og søte fristelser. Det er ikke mange små bygder som kan smykke seg med eget bakeri, så sving innom og smak på hjemmelagd og god mat.

• Turen er 11 km lang, med mye stigning de første 6 km fram til Austbygde kirke. Den første kilometeren er slak, men etter 1 kilometer er det bratt stigning, og du skal klatre over 150 høydemeter den neste kilometeren. Før det flater ut. Det er en bratt bakke til etter ca. 4,5 kilometer opp til rutens høyeste punkt.

Ta en pause vedAustbygde kirke (6 km) og nyte livet på et svaberg ved Austbygdåe og en matbit på Austbygde Bakeri på vei tilbake til Sandviken Camping.

• På Kiwi Austbygd har de et stort utvalg av snacks og dagligvare. Butikken er åpen hver dag hele sommersesongen.

Sandviken Camping - Austbygde kirke - Sandviken Camping

Turen byr på vakkert skogslandsskap, flotte kulturlandskap, herlige badekulper og god bakst på Austbygde Bakeri

Austbygde kirke ligger idyllisk til ved Austbygdåe. Kirka sto ferdig i 1888 og ble resturert til 100-årsjubileumet i 1988.

Austbyde kirke er en tømret langkirke med 300 sitteplasser.

Austbygdåe er et eldorado for adrenalin og avslapning. Mange elvepadlere har lekt seg i strykene i elva, mens andre foretrekker å nyte sommeren på varme svaberg og i en stille kulp.

Fristelser på Austbyde Bakeri

På Austbygde Bakeri er det mye godt å få kjøpt, både varm mat, bakst, smørbrød og kaker. Stikk oppom bakeri og kjøp ferskt brød til frokost og husk å ta med noe godt til sykkelturen .

Nyt livet på Sandviken Camping

Tilbud til syklister på Sandviken Camping

På Sandviken Camping har de lagt godt til rette for syklister og ønsker syklister hjertelig velkommen på besøk.

• Det er mulig å sette syklene inn i under tak.

• Det er mulig å lade batteri til el-sykkel. Ta kontakt med resepsjonen

• På Sandviken Camping har de bilvask med slange, det kan også brukes til sykkel

• På sanitæranlegget er det vaskemaskin, tørketrommel og tørkerom. Dersom du ikke bor på campingen må du betale en avgift for bruk av fascilitetene.

• Det er mulig å bruke sanitæranlegget etter utsjekk eller for besøkende som ikke bor på campingen mot en avgift.

• Du kan bestille frokost, toas og pizza. Menyen varierer gjennom sesongen.

• Det er bakeri og dagligvare ca. 1 km fra Sandviken Camping

• Ta kontakt med resepsjonen, de har enkelt verktøy og sykkelpumpe.

• Sandviken Camping er sertifisert miljøfyrtårn.

• Du kan parkere på Sandviken mens du er på sykkeltur

Kart og høydeprofil

Du kan studere ruten nærmere i Footpath.

Opplevelsen blir bedre viss du laster ned Foothpath-appen

Last ned gpx-fil.

Høydeprofil Austbyde rundt

Du kan se eksakte avstander og studere høydeprofilen i Footpath.

Sykkelruten er ikke skiltet, husk å last ned gpx-fil eller studer kartet nøye før du drar.

Turbeskrivelse: Øvrebygda rundt

Start: Sandviken Camping

Ta til venstre ut på Austbydevegen (Fv 364), kryss vegen og ta deretter umiddelbart til høyre mot Valdresmogen og følg veien i noen hundre meter til du kommer til Moåsen (Tinn Helsehus), ta til høyre ned mot G/S vegen og deretter til venstre på G/S veien i retning Austbygde sentrum. Etter ca 300 meter, ta til venstre opp Furulivegen, før Cirkle K.

Følg Furulivegen. Etter noen 100 meter og når du ser ballbingen nede til høyre, ta til venstre opp grusveien mot skogen. Etter ca. 1,2 km på skogsbilvegen kommer du til et Y-kryss, hold nedover til høyre. Nå skal du sykle på grusveien hele veien og du passerer husmannsplassen Fisholdt og fortsetter deretter gjennom skogen opp til en vendeplass for traktorer. Fortsett på en smal sti (best å gå her) til du kommer ned til en ny grusvei. Hold til høyre og kryss deretter Austbygdeåi over til fylkesveien. Da kan du ta opp til venstre til Austbygde kirke.

Ta en rast ved Austbygde kirke og følg Ådalen (Fv 2814) hele veien tilbake til Tinn Austbygd og Austbygde Bakeri.

Sykle over brua ved Austbygde Bakeri og ned på parkeringsplass på vestsiden av Kiwi. I motsatt ende av parkeringsplassen går det en turvei ut på Øyan friluftsområde. Etter ca. 500 meter kommer du til et stikryss. Ta til høyre og kryss over bekken og følg veien gjennom Øyan tilbake til Sandviken Camping.