Trugetur langs Dåset skogsti

Lett tur inn i en trolsk skog, over høydedrag med flott utsikt, fine bakker hvor du kan surfe nedover og et vakkert bygdetun med benker og bord og masse historie og kultur.

Vanskelighetsgrad: Lett, men litt kupert. Fint å raste på Dåset bygdetun hvor det er bord og benker.

Start: Turen starter og slutter på Dåsettunet i Flesberg.

Følg skiltingen Skogsti til høyre før du går inn porten til Dåsettunet. Det er skiltet Skogsti hele veien.

Lengde: Denne turen er 1,5 km, men du kan gå hele runden 2,5 km. Da tar du til høyre oppover tømmerveien i steden for til venstre nedover etter den bratte bakken.

Parkering: Følg skilting til Dåsettunet fra Flesberg sentrum. Siste del av veien kan være litt rufsete brøytet. Parkering enten ved porten ellers er det brøytet 3 plasser ca. 100 meter forbi tunet.

Overnatting og spisesteder: Lampeland Hotell.

Truger kan kjøpes eller leies hos Friluftsbua ved siden av Lampeland Hotell. Det anbefales å ta med staver med trinser.

Turen ble testet av klassen med Friluftsliv valgfag på Flesberg skole. Her er den glade gjengen før avgang.

Følg skiltet Skogsti oppover. Om sommeren er det 13 informasjonstavler om skogsdrift, historie og kultur i Flesberg langs stien.

Det skjuler seg en spennende historie under snøen, det lønner seg derfor å ta turen i sommerhalvåret også.

En positiv og svett gjeng på tur. Truger er gøy!

Pust i bakken og tid for lunsj etter ca. 40 minutter. Maten smaker best ute, og en bit sjokolade smaker alltid godt.

Flott utsikt og deretter en litt bratt bakke som heldigvis er sikret med gjerde.

Dåsettunet er en gammel Flesberggård, som er Flesberg kommunes vakre bygdetun. På Dåset er hele 20 av 23 gamle bygninger bevart der gården opprinnelig var. Dåset regnes blant de eldste gårdene i bygda, og alderen på bygningene strekker seg over 400 år, låven fra 1589 til utfjøset fra 1800-tallet. Man tror gården ble ryddet en gang i vikingetida, og den skal ha  vært en seter under Flesberg prestegård.

Gården hadde gode jakt- og fiskemuligheter, og god tilgang på tømmer. Dette la grunnlaget for en god naturalhusholdning, slik at en stor familie med kyr, småfe og hester kunne livnære seg av gården.

Tilbake på Dåsettunet

Takk for turen

Foto: Trude Saatvedt Lien, Flesberg skole

Takk til de spreke, hyggelige, svette guttene fra Flesberg skole med friluftsliv som valgfag. Det var veldig sporty av dere å bli med å teste trugeturen. Flere mente til og med at dette var den morsomste turen de har vært med på!

Takk til friluftslivlærer Turid Saatvedt Lien og folkehelsekoordinator i Flesberg kommune, Kjersti Rennestraum for hyggelig turfølge.

Truger er et flott alternativ til ski, du kan gå nesten hvor som helst og det passer for både store og små.

Takk også til Hansi AS for utlån av truger til hele gjengen. Trugetur med Tubbs truger ga mersmak.

Har du lyst til å teste ut truger? Du leie eller kjøpe hos Friluftsbua på Lampeland.

Kart over turen langs Dåset skogssti

Se runden i Footpath. Ruten er merket, så følg merkingen dersom det er avvik mellom ruten i dette kartet og skilting.

Last ned gpx-fil for turen langs Dåset skogssti