Tre Torsetrunder

Tre flotte turer på Dagalifjellet med utgangspunkt fra Torsetlia fjellstue.

Tur 1 - Torsetrunden:

Vanskelighetsgrad: Enkel
Lengde: Ca. 5 km

Parkeringsplass (Google Maps).

Rutebeskrivelse
Turen starter på stien bak Torsetlia. Følg DNT sti og deretter blå F-er. Tallene på kartet finner du igjen på skilt i løypekryss. Du når første utkikkspunkt etter ca. 900 meter. Turen går da videre opp mot første skikkelige vardetopp på snaue 1200 meter. Videre så går man ned til Dagaliveien, tar til venstre og følger denne stien frem til første stikryss. Her holder man til venstre og går en liten kilometer før man går opp en liten bakke på venstre side og følger denne stien videre. Man kommer da til en hyttevei og følger den ned mot fylkesvei 40. Ved kraftlinjen så tar du til venstre og følger linjen frem til Torsetlia (samme sted som du startet).

Parkering og adkomst
Torsetlia ligger langs FV 40 på Dagalifjellet midt mellom Rødberg og Geilo, tar ca. 30 min. å kjøre fra begge steder.

Tur 2 - Fyritjønnrunden

Vanskelighetsgrad: Enkel
Lengde: Ca. 8 km

Rutebeskrivelse: Turen starter på stien bak Torsetlia. Følg DNT sti og deretter blå F-er. Tallene på kartet finner du igjen på skilt i løypekryss. Du når første utkikkspunkt etter ca. 900 meter. Turen går da videre opp mot første skikkelige vardetopp på snaue 1200 meter. Deretter så går man ned til Dagaliveien, krysser denne stien, går over stormyra og følger stien oppover til første store stikryss. Der tar man til venstre i retning Fyritjønne og Vasstulan. Ved Fyritjønne tar man stien til venstre ned mot Stormyr, krysser denne og kommer tilbake til Dagaliveien. Ta denne stien mot høyre og deretter raskt til venstre. Her går man en liten kilometer før man går opp en liten bakke på venstre side og følger denne stien videre. Man kommer da til en hyttevei og følger den ned mot fylkesvei 40. Ved kraftlinjen så tar du til venstre og følger linjen frem til Torsetlia (samme sted som du startet).

Tur 3 - Syningan rundt

Vanskelighetsgrad: Middels
Lengde: Ca. 18 km

Rutebeskrivelse: Turen starter på stien bak Torsetlia. Følg DNT sti og deretter blå F-er. Tallene på kartet finner du igjen på skilt i løypekryss. Du når første utkikkspunkt etter ca. 900 meter. Turen går da videre opp mot første skikkelige vardetopp på snaue 1200 meter. Videre så går man ned til Dagaliveien og krysser denne veien og går over stormyra og følger stien. Ved første store stikryss så gå rett frem i retning Syningan. Ta til venstre inn på traktorvei og følg denne i 3,7 km. Når veien svinger nedover, ta sti til venstre gjennom bjørkeskogen og følg denne videre opp fjellsiden. Når du er kommet til det høyeste punktet på stien og et løypekryss så tar man stien til venstre mot Syningan og Torsetlia. Når man kommer til Fyritjønne og nordenden av vannet så tar man stien til høyre og går ned fjellsiden mot stormyra, krysser denne og kommer tilbake til Dagaliveien. Ta denne stien mot høyre og deretter raskt til venstre. Her går man en liten kilometer før man går opp en liten bakke på venstre side og følger denne stien videre. Man kommer da til en hyttevei og følger den ned mot fylkesvei 40. Ved kraftlinjen så tar du til venstre og følger linjen frem til Torsetlia (samme sted som du startet).