Blefjell fra nord til sør

Flott tilrettelagt sykkelsti langs idylliske vann, gjennom vakker furuskog, på stille skogsveier og med mange fine rasteplasser.

Vanskelighetsgrad: Enkel og veldig godt tilrettelagt

Lengde: Ca. 16 km / tur - retur Fagerfjell - Gvelven kro - Fagerfjell.

Leie elsykler: Det er mulig å leie elsykler hos Friluftsbua på Lampeland.

Overnatting og spisesteder: Fagerfjellstua er åpen kafe hver fredag 16-21 og lørdag fra kl. 12-21. Overnatting, cafe og middag på Lampeland Hotell

Rutebeskrivelse

Løypa er skiltet fra både Fagerfjell og Gvelven og er samme trasè frem og tilbake. Det er ikke lov med motorisert ferdsel i løypa, her er det lagt til rette for å nyte stillhet og ro til fots eller på sykkel. Turen går i åpent skogsterreng og veksler mellom brede skogsbilveier og smale grusede stier, og ruten er passe kupert så man får brukt beina litt. Det er flere fine og hyggelige rasteplasser med benker og bord langs veien.

Adkomst start fra nord - Høimyr Fjellcamp

Fra FV 40 ved Flesberg kirke mot FV 98, ta til høyre etter brua og kjør et par 100 meter til du kommer til avkjøringen til venstre merket Fagerfjell. Følg veien og skiltingen til Fagerfjellstua, det tar ca. 15 min. fra bommen. Parker enten ved Høimyr Fjellcamp eller 100 videre ved Fagerfjellstua.

Adkomst start fra sør - Gvelven kro

Ta av Fv 40 til FV 98 rett nord for Lampeland sentrum over til Vestsiden hvor du passererTorkjestryken bru som er et flott utsiktspunkt over Numedalslågen. Følg skiltingen til avkjøringen til Blefjell Sør og Søre Blefjell bomvei. Følg veien oppover til avkjøringen til høyre mot Gvelven Kro. Fra Lampeland hotell er det 16 km og ca. 20 min. å kjøre til Gvelven kro hvor du kan parkere langs veien rett før kroa.

Vi startet sykkelturen fra Fagerfjellstua og syklet det første stykket langs Sandvatnet. Der er det laget en flott rasteplass med benker rundt en bålplass rett ved vannet som er et nydelig sted å ta en pause og kanskje et bad om sommer’n .

Det første strekket fra Fagerfjell langs Sandvatnet og til sykkelstien er ikke helt ferdig skiltet, så du må følge godt med på skiltingen til du kommer ut på selve sykkelløypa. Etter den fine rasteplassen ved Sandvatnet fulgte vi skiløype skiltet mot “Våtvatnet rundt”, og krysset en murt bru over Våtvatnet. Deretter kom vi ut på en ny vei og tok til høyre og syklet et stykke til veien delte seg hvor vi tok til venstre. Der er det skiltet “sykkelløype mot Gvelven og Blefjell sør til venstre. På toppen av bakken sykler vi til høyre nedover en bakke og da var vi plutselig på «sykkelstien» som er skiltet godt hele veien til Gvelven.

På tilbakeveien fulgte bil bilveien rett frem (grusvei) det siste stykket og kom ut på bilveien litt nedenfor Høimyr fjellcamp og fulgte veien opp tilbake til bilen.

Blefjell Løypeforening har lagt ned mange dugnadstimer på denne flotte brua over Våtvasselva og lagt 100 meter klopper ved Væråssetra.

Mat må man ha - det er skiltet og tilrettelagt flere fine rasteplasser langs ruta.

Mye fint å se langs veien

Vakker gammel hytte - mye fint å se langs veien.

Ved Sandvatn, i nærheten av Fagerfjellstua er det en flott gapahuk til fri benyttelse. Der er det også lett å bade fra flate steiner i vannkanten.

Fagerfjellstua er utgangspunkt for mange turer både langs Sandvatn og høyt til fjells som Gunnulfsburunden og Fargefjell rundt

Kart over Blefjell fra nord til sør

Se ruten i Footpath. Ruten er merket, så følg merkingen dersom det er avvik mellom ruten i dette kartet og skilting.

Last ned gpx-fil.

Start på Fagerfjellstua, snu på Gvelven kro

Høydeprofil Blefjell fra nord til sør