Gunnulfsbu runden

En nydelig tur med flotte utsiktspunkter over vakre Fagerfjell på Blefjell. Terrenget er lettgått men gir god mosjon. Turen starter fra Fagerfjellstua med fin stigning som får igang blodpumpa. Herlig og variert underlag, gapahuk, bord og benker og setertun for rast.

Vanskelighetsgrad: Middels

Høyde: Turen starter på 610 m.o.h. og det høyeste punktet er 810 m.o.h..

Lengde: 13 kilometer som du bruker ca. 4 timer på.

Dette er en vakker og variert tur med start og slutt ved Fagerfjellstua eller Høimyr fjellcamp som ligger 500 m. før Fagerfjellstua. Turen er forholdsvis lettgått og du kommer opp i et åpent landskap med majestetisk utsikt over hele fjellheimen og de vakre vannene på Fagerfjell. Utsikten fra Aksla hvor forsidebildet er tatt er i seg selv verdt hele turen. Det er lagt ut bruer over to krystallklare elver og underlaget har en god variasjon med alt fra myr med klopper, myke stier og litt brattere partier med naturlige trinn av steiner og røtter.

Parkering: Det er parkeringsplass ved Fagerfjellstua eller 500 meter før ved Høimyr Fjellcamping hvor turen ender.

Overnatting og spisesteder: Fagerfjellstua har åpen kafè fredag kl. 16-21 og lørdag kl. 12-21 i sommersesongen frem til bakken åpner. Ønsker du overnatting og spisested har Lampeland hotell både kafe, restaurant og hyggelige rom. Vil du bo på fjellet har Blefjell Lodge på Søre Ble flotte nye leigheter og delig mat i kafeen.

Fagerfjellstua - Fagerfjelltjenna

Turen starter ved Fagerfjellstua hvor du følger grusveien videre i ca. 1,5 km til veien stopper i en snuplass. Der går veien over i en skogssti oppover, følg rødmerkingen på stien og skiltingen til Gunnulfsburunden. Det tar ca. 30 min fra Fagerfjellstua opp stigningen til du ser heistoppen på din høyre side. Der flater det litt ut og du møter et nytt grønt veikryss skilt.

På strekket frem til denne fine gapahuken er det vekselsvis fine stier og klopper. Her møtte vi denne damen med tre hunder som hadde overnattet i gapahuken og kunne fortelle om en magisk kveld med tåkedis og masse vaking i vannet. Gapahuken er til fri benyttelse, trenger du ved står vippsnr. for betaling på plakat inne i gapahuken.

Etter gapahuken følger du stien som går mellom de to Fagerfjelltjenna. Etter c. 500 m. kan du ta av en liten avstikker til høyre ned til vannet hvor Blefjell løypeforening har satt ut benker og bord helt i vannkanten. Stien går gjennom facinerende frodige furubusker som minner om sydligere breddegrader. Disse to blide vestlendingen var på Fagerfjell for første gang på besøk og synes Gunnulfsburunden var fantastisk. De var glade for at terrenget ikke var like stupbratt som hjemme.

Turen går videre fra den magiske furuskogen langs kanten av en myr nedover mot et lite treskilt som viser at du skal fortsette mot Gunnulfsburunden til høyre. Stien går over en ny bru og går så opp en slak stigning til en høyde med flott utsikt. Følg den til du kommer til skiltet Gunnulfsbukrysset, der kan du enten følge veien videre mot Fagerfjell, eller gjøre som oss, å ta en liten avstikker på ca. 1,5 km. tur-retur og følge skiltet til Gunnulfsbu seter. Vi vasset over en bekk og koste oss med kaffe og niste på trappa på en av de flotte seterbuene.

Fagerfjelltjenna - Gunnulfsbu seter

Etter du har vært på Gunnulfsbu seter følger du stien tilbak til du møter hovedstien og følger skiltingen videre til Gunnulfsburunden.

Gunnulfsbu seter - Høimyr Fjellcamp

Etter den fine gapahuken passerer du mellom Søndre og Nordre Ljøsbruvann - hvor det er ørret og fine forhold. Les mer om storfiskeren Erik Andersen sine beste tips, han har fått mye fisk i disse vannene.

Følg skiltingen så kommer du ned den skiløype traseen til Høimyr fjellcamp.

Fagerfjell fjellstue ligger rett ovenfor Sandvatnet med badebrygge, gapahuk med bålplass for et forfriskende bad og en hyggelig rast.

Kart over Gunnulfsburunden

Se runten i Footpath. Ruten er merket, så følg merkingen dersom det er avvik mellom runden i dette kartet og skilting.

Høydeprofil og lengde på turen med start ved Fagerfjellstua og slutt 500 m. unna ved Høimyr fjellcamping.