Rollag rundt

På denne sykkelturen får du oppleve Numedal i et nøtteskall. Middelalderdalen, stabbursdalen, dalen der skogen har betydd alt i ualminnelige tider.

P

Enkel

20 km (1-2 timer)

+/- 268 høydemeter

Rollag Bygdetun

Sykkelturen starter på Rollag Bygdetun og fortsetter rett over hengebrua til vestsiden av Numedalslågen. Her kommer du tett på lågen, duvende enger og åkrer. Tømmervognene står fremdeles på Rollag stasjon, stoppskiva er klar til bruk på Tråen stasjon og på holdeplassen på Bråtan står det en robel mer enn 30 år etter at det siste toget forlot stasjonene. På toppen av Paradisgrenda kan du skue både oppover og nedover dalen og nyte de velholdte gårdene og det vakre kulturlandskapet. Rollag stavkirke er et vitnesbyrd over utviklingen fra middelalderen og fram til i dag.

Turbeskrivelse og praktiske tips

  • Turen starter og ender på Rollag Bygdetun. Her er det parkering ved ved inngangen til bydetunet. I sommersesongen er det åpen kafe på bygdetunet. Du kan overnatte på Veggli Vertshus eller Lampeland Hotell og leie sykler og sykkelstativ hos Friluftsbua.

    Dersom du har behov for en dusj etter turen, er det mulighet for å dusje på Rollag bygdetun, ta kontakt med resepsjonen. Du kan også spyle av syklene ved behov og få ladet batteriet til el-sykkelen.

  • Friluftsbua i Lampeland sentrum har alt du trenger av turutstyr og klær til friluftsliv. De leier også ut el-sykler, kano og SUP som er ypperlig i alle de flotte vannene langs ruta. Det er fullt mulig å starte turen fra Friluftsbua også, da blir turen lenger og mer krevende.

  • Sykkelturen er 19,5 km lang. Du må klatre 150 høydemeter fra bredden av Numedalslågen og opp til toppen av Paradisgrend, men utsikten sør og nord i dalen og nydelige gårder er vel verdt strevet. (se kart og høydeprofil nederst på siden).

  • I sommersesongen er det åpen kafe på Rollag Bygdetun, og det er butikk i Rollag sentrum med dagligvarer.

Høydepunkter

  • Balansekunst over Numedalslågen

  • Teste stoppskiva på Tråen stasjon

  • En smak av middelalder i Rollag Stavkirke

  • Bru over veien på Numedalsbanen

    Kjenne humla suse i nydelig kulturlandskap

  • Robelen på Bråtan holdeplass

    Ta en titt på Robelen på Bråtan holdeplass

  • Varm kaffe på Rollag Bygdetun

Rollag Bygdetun til Rollag Stasjon

Etter bare noen hundre meter krysser du Numedalslågen på hengebrua. Den duver og beveger seg. Så noen er ganske glad når de har fast jord under hjulene igjen. Ta hardt venstre når du har kommet over, og følg turveien videre mot idrettsskolen. Følg gang- og sykkelvei videre langs fylkesvei 40 mot Rollag.

  • Langt ned

    Test ut klatrestativet på Idrettsskolen Numedal folkehøgskole, men pass på, det er langt ned.

  • Zen langs Numedalslågen

    Det er nesten flatt hele veien langs Numedalslågen, å sykle her er ren meditasjon.

  • Ta den gamle brua over lågen

    Ta den gamle brua når du nærmer deg Rollag. Den er et ypperlig utsiktspunkt nedover elva.

Numedalsbanen

Numedalsbanen ble offisielt åpent den 19. november 1927. Planene om jernbane gjennom dalen hadde eksistert lenge før dette, men utbyggingen av kraftverket Nore I på Rødberg ble utslagsgivende for beslutningen om å bygge Numedalsbanen. Nore I var en av de første statlige utbyggingene av kraftanlegg. Banen ble i stor grad bygd med muskelkraft; hakke, spade, trillebår og tralle, slegge og meisel, dynamitt og handsveivd stubbebryter. Det er krevende i et «vilt og uveisomt fjellterreng».

Numedalsbanen var fri for stivbeint byråkrati, togførerne og konduktørene kjente omtrent hver eneste numedøl og visste hvor de skulle når de ville ha billett himat, og stoppet gjerne både før og etter stasjonene. Togene var fulle av folk, bagasje, ski i påsketider og fraktet alt fra dyr, post, varer, tømmer gjennom 60 år. Her gikk det damptog helt fram til 1970.

Numedalsbanen ble lagt ned 31. desember 1988. Strekningen mellom Rollag og Rødberg ble fredet i 2013, men du kan fremdeles oppleve banen på dresin mellom Veggli og Rødberg og overnatte i stasjonsmesterboligene på Veggli og Norefjord.  

Lokomotiv med tømmervogner på Rollag Stasjon

Tømmervogner og tømmerkran på Rollag stasjon

  • Tømmervognene

    Eldre folk i Numedal husker fremdeles lyden av kjettingene som slo mot vogna når toget kom med tomme vogner

  • Stopp toget

    På Tråen stasjon står det fremdeles en stoppskive som folk brukte for å signalisere til togføreren at toget måtte stoppe på stasjonen.

  • Senk farten

    Stopp ofte, ta mange pauser og legg merke til jernbaneminnene, blomsterengene og de flotte gårdene langs ruten.

Rollag stavkirke

Stavkirken ligger fint til på en flate på østsiden av Numedalslågen. Påbygd i alle retninger, vindskjev og vakker.

Det er ikke så mye middelalder igjen, verken på utsiden eller innsiden. Sviller og staver i nord- og sydveggene er det eneste som er igjen av middelalderkirken i dag. Rollag stavkirke er utvidet og bygd om, etter hvert som nye behov har dukket opp. Det er, og har vært en levende bygning, akkurat på samme måte som de fleste andre gamle bygninger i Numedal. De er i bruk, og har vært i bruk gjennom generasjoner.

På kirkegården står det et eldgammelt grovhogd steinkors. Noen har ment at det kan ha vært et kristent samlingssted her, lenge før dagnes kirke ble bygd.

Rollag stavkirke er åpen for besøkende alle dager, fra midten av juni til midten av august.  

Kilde: kriken.no

Steinkorset på kirkegården

Fra Rollag stavkirke til paradis

Fra Rollag stavkirke er det om lag 1,5 kilometer langs Rollagsvegen til Bråtan holdeplass og 3 km til Bruhaug bru på Numedalsbanen. Det er verdt å få med seg før du gyver løs på bakkene opp til Paradisgrenda.

  • Robelen på Bråtan

    Ved Bråtan holdeplass står det en utrangert robel. På gården rett i nærheten bor Knut Jarle Berg, jernbaneentusiast og ivrig medlem av Numedalsbanens Venner. Han ser til at robelen ikke blir utsatt for mer hærverk. Robelen ble brukt til å transportere redskap og materiell på banen. Den egner seg ypperlig som arbeidshest for å vedlikeholde jernbanen og i arbeidet med å legge nye jernbanespor.

    I Numedal er det mange som savner jernbanen, og tog på Numedalsbanen står høyt på ønskelisten til mange numedøler.

    Robel på Bråtan holdeplass
  • Bruhaug bru

    Rett nord for Bjorsåte holdeplass finner du en kombinert jernbane og bilbru. Brua ble sprengt av motstandsbevegelsen under krigen og satt i stand etterpå.

    Bruhaug bru

Paradisgrenda

Paradisgrenda har trolig fått navnet sitt fordi den ligger solfylt og vakkert til i lia over Rollag stavkirke.

Når du har kommet opp lia fra Numedalslågen, ligger velholdt gårder med flotte stabbur, gamle låver og tømmerhus som perler på en snor.

Når du suser ned svingene fra Paradisgrenda til Rollag bygdetun, da har du fått en smakebit av historien, landskapet og stemningen i Numedal.

Utsikt fra Paradisgrenda

Overnatting og servering

Veggli Vertshus leier ut rom, men du kan også bo i en sovevogn eller overnatte på Veggli stasjon eller Norefjord stasjon. På Veggli får du kjøpt alt du trenger av godsaker til nistepakken hos Extra Veggli og utstyr til sport og friluftsliv på Fjellkompaniet.

I Lampeland kan du overnatte på Lampeland Hotell og leie sykler til turen hos Friluftsbua.

Kart og høydeprofil Rollag rundt

Du kan studere ruten nærmere i Footpath eller last ned GPX-fil.

Høydeprofil Rollag rundt

Du kan se eksakte avstander og studere høydeprofilen i Footpath.

Sykkelruten er ikke skiltet, husk å last ned gpx-fil eller studer kartet nøye før du drar.