Kirkebygda rundt

Denne flotte sykkelturen tar deg på slake veier langs Uvdalsåe, opp bakkene til staselige Uvdal stavikirke og Nore og Uvdal bygdetun, gjennom den idylliske kirkebygda med flotte gårder og stabbur og tilbake langs Vestsidevegen av Uvdalåe til Camp Uvdal.

P

Enkel (1 time)

13 km

+/- 215 høydemeter

Camp Uvdal

Sjekk oversikt over syklistvennlige tjenester og tilbud nederst på siden, sammen kart og gpx-fil til turen.

Høydepunktet på sykkelturen er et besøk i Uvdal Stavkirke. En godt bevart, vakker og rikt dekorert stavkirke fra middelalderen. Fra kirka er det flott utsikt ut over vidstrakte Uvdal og til Hardangervidda.

Uvdal stavkirke

Camp Uvdal - Vestsidevegen - Uvdal stavkirke og bygdetun - Kirkebygda - Camp Uvdal

På denne enkle og fine sykkelturen rundt Kirkebygda i Uvdal får du oppleve vakre kulturlandskap, nydelig utsikt, middelalderhistorie og frisk fjelluft.

Turbeskrivelse og praktiske tips

• Ta inn på Camp Uvdal og start turen med å trille over den fine brua fra hytteområdet til aktivitetsparken, fortsett rett fram til du kommer opp på Vestsidevegen.

Dersom du vil kjøpe med deg niste til turen kan du sykle motsatt vei, og stikke innom Coop Extra i Kirkbygda.

Hvis ikke tar du til venstre når du kommer opp til Vestsidevegen, og følger den i ca. 3 km, før du tar til høyre. Følg deretter veien i ca. 1,5 km og ta hengebrua over Uvdalsåe ved første anledning. Når du har passert elva, tar du til høyre og følger hovedveien noen hundre meter, før du svinger til venstre opp bakkene i retning Uvdal stavkirke og Nore og Uvdal bygdetun.

Alternativ til hengebroen: Det hender ved noen sjeldne anledninger, særlig om høsten, at hengebroen er stengt. Da fortsetter du bare rett frem 6-700 meter, og tar neste bru over elva, og svinger til venstre, fortsetter noen hundremeter før du tar til høyre opp mot Uvdal stavkirke.

Det er definitivt verdt å stoppe og rusle rundt på bygdetunet og nyte utsikten utover bygda. Det er bonusen etter å ha syklet opp motbakkene.

Etter bygdetunet er det ca. 1 km opp til Fønnebøvegen og en idyllisk tur gjennom Kirkebygda.

I Uvdal sentrum er det matbutikk og gang- og sykkelvei som følger Fv 40 hele veien tilbake til Camp Uvdal.

• Ta inn på Camp Uvdal og start turen med å trille over den fine brua fra hytteområdet til aktivitetsparken.

Hvis ikke tar du til venstre når du kommer opp til Vestsidevegen, og følger den i ca. 3 km, før du tar til høyre. Følg deretter veien i ca. 1,5 km og ta brua over Uvdalsåe ved første anledning. Når du har passert elva, tar du til høyre og følger hovedveien noen hundre meter, før du svinger til venstre opp bakkene i retning Uvdal stavkirke og Nore og Uvdal bygdetun.

I Uvdal sentrum er det matbutikk og gang- og sykkelvei som følger fv 40 hele veien tilbake til Camp Uvdal.

• Camp Uvdal har et lite utsalg med is, brus, kaffe og noen varer, men viss du ønsker større utvalg er det 2 km vestover til Coop Extra i Uvdal sentrum. Der har de et stort utvalg av dagligvarer.

Camp Uvdal får mye skryt for et veldig trivelig vertskap.

Uvdal stavkirke

Den fine vestportalen er fra 1200-tallet og viser motiv fra Vosunga saga, der Gunnar i ormegården er bakbundet og spiller harpe med tærne.

Gunnar i ormegården med bakbundne hender på vestportalen

Uvdal stavkirke er rikt og fargesterkt dekorert. Det meste av tak og vegger er fylt med Dekoren er et resultat av århundre med dekor i ulike stilarter. Det rike interiøret inspirerte Hariett Becker og de lokale kunstnerne i Kirkebygda.

Kirkebygda

På sykkel gjennom Kirkebygda har du vidstrakt utsikt over gresslettene på Uvdalsøyan, østover, sørover og vestover mot Hardangervidda.

Mye moro på Camp Uvdal

Tilbud til syklister på Camp Uvdal

Camp Uvdal har lagt godt til rette for syklister og ønsker syklister hjertelig velkommen på besøk.

• Det er løse sykkelstativ utendørs, som står støtt særlig når det er flere sykler parkert. Det er også mulig å parkere sykkelen sikkert i hytter som er dedikert til sykler.

• Det er mulig å lade batteri til el-sykkel. Ta kontakt med resepsjonen, dersom du ikke bor i egen hytte.

• Det er mulig å vaske sykkelen ved sanitæranlegget. Det er slange med kaldt vann på utsiden, og bøtter til å hente varmt vann inne på sanitæranlegget.

• Det er vanskemaskin i sanitæranlegget. Ta kontakt med resepsjonen så kan du låne enkle tørkestativ. Det er også mulig å henge opp telt og soveposer ol. på et større tørkestaitv.

• Det er mulig å dusje hele døgnet på sanitæranlegget. Ta kontakt med resepsjonen.

• Camp Uvdal har to frokosttilbud, omelett med salat og brød eller en enkel frokostbuffet. På frokostbufeen kan du smøre niste. Camp Uvdal lager også nistepakker på forespørsel.

Til lunsj og middag velge mellom 2-3 retter, i tillegg til pizza.

• Coop Prix ligger ca 2 km fra Camp Uvdal i Uvdal sentrum. Coop Prix har lange åpningstider, og er åpen nesten alle dager hele året.

• Ta kontakt med resepsjonen, de har enkelt verktøy og sykkelpumpe.

• På Camp Uvdal har de en rekke aktivitetstilbud i aktivitetsparken; fotballgolf (9 hull), frisbeegolf (9 hull), padling i Uvdalsåe i området rundt parken, fisking, sykkelløype, radiostyrte biler og båter, bordtennis, volleyball, badminton mm.

• Du kan parkere på Camp Uvdal, mens du er på sykkeltur

• Det går buss i retning Dagali/Geilo og Rødberg/Kongsberg forbi Camp Uvdal 2-3 ganger om dagen (morgen og ettermiddag hele året). Bussjåførene på Numedalsruta sies å være de trivligste i landet. Du kan ta med sykkel på bussen, så fremt det er plass. Det er det som regel.

Da kan du ta bussen til Dagalifjell og sykle den nydelige Smådøldalen eller sørover for å unngå Fv. 40 på Nasjonal sykkelrute 5 - Numedalsruta.

Kart og høydeprofil Kirkebygda rundt i Uvdal

Du kan studere ruten nærmere i Footpath.

Opplevelsen blir bedre viss du laster ned Foothpath-appen

Last ned gpx-fil.

Høydeprofil Kirkebygda rundt

Du kan se eksakte avstander og studere høydeprofilen i Footpath.

Sykkelruten er ikke skiltet, husk å last ned gpx-fil eller studer kartet nøye før du drar.